وقتي قلب کم مي‌آورد


 





 

نارسايي قلبي در گفتگو با دکتر محمدرضا محمدحسني
 

نارسايي قلبي يکي از موضوعاتي است که در نامه‌ها و پيامک‌هاي رسيده، بارها و بارها مورد تقاضا بوده است. موضوعي که در اين مقاله به آن مي‌پردازيم، نارسايي قلبي است با حضور دکتر محمدرضا محمد حسني، فوق تخصص قلب و عروق.

متخصصان قلب به چه قلبي نارسا مي‌گويند؟
 

به فقدان تکافوي عملکرد قلب براي پاسخ به نيازهاي طبيعي بدن نارسايي قلبي گفته مي‌شود.

نارسايي قلبي از چه زماني روي مي‌دهد؟
 

نارسايي قلبي پس از شروع به کار قلب در دوران جنيني و در هر دوراني از زندگي يک انسان ممکن است روي دهد و به سن خاصي محدود نيست.

چه عللي موجب بروز نارسايي قلبي مي‌شود؟
 

علل بروز بيماري متعدد است ولي شايع‌ترين علت آن، بيماري‌هاي عروق کرونر قلب است. با توجه به افزايش سن در جوامع گوناگون، هر روز بر تعداد افراد مبتلا به نارسايي قلبي افزوده مي‌شود. نارسايي قلبي مي‌تواند به صورت حاد يا تدريجي عارض شود. اغلب موارد، نارسايي قلبي به صورت تدريجي و مزمن ظاهر مي‌شود. به همين دليل ممکن است نارسايي قلبي در سال‌هاي ابتدايي بدون علامت باشد و تا زماني که علايم آن ظاهر نشود، بيمار از ابتلا به آن ناآگاه است.

شدت نارسايي قلبي در افراد گوناگون با يکديگر تفاوت دارد؟
 

بله. شدت نارسايي در افراد گوناگون متفاوت است، به طوري که در يک طيف بيماراني با نارسايي قلبي خفيف قرار دارند که در فعاليت‌هاي بدني شديد دچار علامت مي‌شوند و طيف ديگر آن موارد پيشرفته و شديد بيماري است که فرد بيمار حتي در حال استراحت دچار تنگي نفس يا ساير علايم مربوط به نارسايي قلب مي‌شود.

با توضيحاتي که فرموديد، آيا نارسايي قلبي خفيف نيز به پيگيري نياز دارد؟
 

نارسايي قلبي در موارد خفيف نيز جدي تلقي مي‌شود و بيماران علاوه بر انجام مراقبت‌هاي لازم بايد به‌طور منظم از سوي پزشک معالج معاينه شوند و به دقت توصيه‌هاي درماني را رعايت کنند.

متخصصان قلب، نارسايي قلبي را چطور تقسيم‌بندي مي‌کنند؟
 

نارسايي قلب از زواياي گوناگون تقسيم‌بندي مي‌شود اما مهم‌ترين تقسيم‌بندي سيستوليک، دياستوليک است. در نارسايي قلبي سيستوليک، قدرت انقباض يا همان پمپاژ قلب کاهش پيدا مي‌کند اما در نارسايي قلبي دياستوليک، توان انبساطي قلب دچار اختلال مي‌شود.

چه عواملي مي‌توانند در نارسايي قلب نقش داشته باشند؟
 

نارسايي قلب با عوامل خطر زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي عروق کرونر چون مصرف دخانيات، اختلالات چربي‌هاي خون، ديابت و به خصوص فشارخون بالا ارتباط دارد، به طوري که فشارخون بالا خود خطر بروز بيماري نارسايي قلب را 200 درصد افزايش مي‌دهد. البته اين ميزان با شدت فشارخون بالا ارتباط دارد. ديابت خطر بروز نارسايي قلب را به خصوص در زنان بيش از مردان افزايش مي‌دهد. از مهم‌ترين زمينه‌هاي بروز نارسايي قلب، بيماري عروق کرونر است و همچنين آسيب به عضله قلب به دنبال حمله قلبي، احتمال بروز نارسايي قلب را افزايش مي‌دهد.

بيماري‌هاي دريچه‌اي قلب چطور؟
 

گاهي بيماري‌هاي دريچه‌هاي قلبي به بروز نارسايي قلب منجر مي‌شود. اگرچه يک فاکتور خطر به تنهايي مي‌تواند به بروز نارسايي قلبي منجر شود اما وجود فاکتور‌هاي خطر متعدد به همان ميزان احتمال بروز آن را افزايش مي‌دهند. زمينه‌هاي اختلال ژنتيک نيز موجب بروز نارسايي قلبي بدون وجود يک فاکتور مشخص زمينه‌ساز مي‌شوند.

نارسايي قلبي چه علايمي دارد؟
 

مهم‌ترين علامت نارسايي قلب، تنگي نفس است که از يک طيف خفيف که در فعاليت‌هاي شديد بدن ظاهر مي‌شود تا حالت شديد آن که در حال استراحت هم آزاردهنده است، متغير است. بروز تورم در اندام‌هاي تحتاني و يا تجمع مايع در شکم و سرفه مي‌تواند از جمله علايم اين بيماري باشد. از آنجا که نارسايي قلب تدريجي روي مي‌دهد، بروز علايم ممکن است تا مدت‌ها توجه فرد بيمار را به خود جلب نکند.

آيا بدن ما توان مقابله با اين نارسايي‌هاي قلبي را دارد؟
 

قلب انسان از سه طريق سعي در ايجاد مکانيزم‌هاي جبراني مقابله مي‌کند. نخست، بزرگ‌شدن قلب؛ دوم، ضخيم‌شدن قلب و سوم، تندتر‌شدن ضربان قلب.

نارسايي قلبي چطور تشخيص داده مي‌شود؟
 

پزشکان با توجه به شکايت بيمار و گاهي در فردي که شکايت مهمي ندارد با توجه به معاينات انجام شده به اين بيماري مشکوک شده و با شک به آن و با انجام نوار قلب، اکوکارديوگرافي و راديوگرافي و بررسي‌هاي ديگر به تشخيص دقيق آن دست پيدا مي‌کنند.

درمان نارسايي قلبي چطور انجام مي‌شود؟
 

درمان نارسايي قلبي با توجه به علايم زمينه‌اي آن و شدت آن متفاوت است. در موارد شديد و پيشرفته ممکن است الزام به بستري شدن بيمار در بيمارستان وجود داشته باشد و درمان از يک توصيه غيردارويي ساده در مراحل خيلي ابتدايي تا روش‌‌هاي گوناگون و پيچيده جراحي و غيرجراحي يا دارويي و در برخي موارد پيوند قلب متفاوت است. در هر حال، نخستين هدف درمان، اصلاح و يا حذف علت زمينه‌ساز بروز نارسايي قلبي است.

براي اين بيماران چه توصيه‌هاي غيردارويي داريد؟
 

نخست، اصلاح رژيم غذايي و کنترل مصرف نمک، کنترل قند خون در بيماران ديابتي، اصلاح ميزان چربي خون در مواردي که اختلالات چربي خون وجود دارد، اصلاح وزن در افراد چاق يا با اضافه‌ وزن، قطع مصرف دخانيات يا الکل و توجه به انجام تمرينات ورزشي که بسته به هر بيمار متفاوت است و در مراحل پيشرفته بيماري بايد بيمار تشويق به استراحت شود.

توصيه‌هاي دارويي‌تان؟
 

مصرف داروهاي مدر، گشادکننده عروق و تقويت‌کننده‌ قدرت انقباض عضله قلب از اين جمله هستند.

برخي اوقات در نارسايي قلب از قلب کمکي مصنوعي نيز به عنوان درمان ياد مي‌شود. نظر شما چيست؟
 

در مراحل پيشرفته بيماري از پمپ‌هاي مصنوعي موقت براي کمک به بيمار استفاده مي‌شود و تا هنگامي که بيمار بهبود نسبي پيدا کند يا براي عمل پيوند قلب آماده شود، از آن استفاده مي‌شود.

چه هنگامي بايد جراحي قلب انجام داد؟
 

گاهي لازم است براي اصلاح عامل زمينه‌اي بيماري مانند تنگي عروق کرونر يا بيماري دريچه‌اي بيمار تحت عمل جراحي باز قلب قرار گيرد.
همچنين آنژيوپلاستي يا بازکردن عروق کرونر قلب مي‌تواند در برخي موارد بدون انجام جراحي به بهبود نارسايي قلب کمک کند.

و آخرين سوال، درباره پيوند قلب در نارسايي قلبي چه توصيه‌اي داريد؟
 

در مراحل پيشرفته بيماري، پيوند قلب آخرين چاره بيمارن است که در اين مرحله قلب بيمار با قلب سالم فرد ديگري که به دليل ديگري دچار مرگ مغزي شده است، جايگزين شود و البته اين روش مشکلات درماني خاص خود را دارد.
منبع: http://www.salamat.com
ae